Tiedote: Naisjournalistien työelämäprojekti

• ma 30.11.2020

Hei,

Alla tiedoksi VTT Maija Töyryn lähettämä viesti. Hän on pyytänyt yhdistystä välittämään tämän jäsenilleen.

Yst. Politiikan toimittajien hallitus

----

Toimittaja, ryhdy keräämään tarinoita, tietoa ja aineistoja Naisjournalistit ry:n työelämäkertaprojektiin

Etsimme vapaaehtoisia toimittajia eri aloilta ja alueilta mukaan Naistoimittajat ry:n hankkeeseen, jossa dokumentoidaan naistoimittajien työtä ja työn muutoksia.

Voit mielellään muodostaa pienryhmän, jossa itse valitsette haastateltavat sekä myös haastatteluiden teemat. Myös miehet saavat osallistua.

Tarkoituksena on ensinnäkin haastatella valitsemaasi naisjournalistia ja kirjoittaa haastattelun pohjalta työelämäkerta Naisten Ääni-verkkojulkaisuun (http://www.naistenaani.fi/).

Toinen tärkeä osa projektia on haastattelijoiden keräämän raaka-aineiston saattaminen tieteelliseen arkistoon tulevien tutkimusten aineistoksi. Projekti on sopinut haastattelujen originaaliaineistojen toimittamisesta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle. Uskomme, että naisjournalistien työ eri aloilla ja eri tehtävissä tulee näkyväksi tulevaisuudessa monien erilaisten tutkimusten kautta!

Elämäkerrat on tarkoitus julkaista sitä mukaan kuin ne valmistuvat, ehkä suurin joukko vuoden 2020 alkupuolella. Arkistoinnin tulisi valmistua syksyllä 2020. Hanke päättyy Naistoimittajat ry:n 75-vuotisjuhlaan maaliskuussa 2021.

Kiinnostaako? Liity Naisjournalistien työelämäkerrat –FB-ryhmään niin saat lisätietoa ja käytännön ohjeet. Ryhmän kautta saat yhteyden ohjausryhmän jäseniin, toimittaja, tutkija Maija Töyryyn ja toimittaja Jenna Parmalaan.

Maija Töyry

VTT, mediatutkimuksen dosentti